SuliMédia

1996. május, IV.évf. 3.szám

hullámvonal

Az Almási Napok `96 programjai:

Az Almási Napok június 11-én (kedden), 14 órakor kezdõdtek az ünnepélyes megnyitóval. Azt követõen versenyek és bemutatók kerültek megrendezésre. Az aszfaltrajzversenyen, népdaléneklési versenyen és számítógépes játékversenyen részt vettek a város többi iskolájának tanulói is. Kiss Ernõ földrajz - testnevelés szakos tanár úr (Bartók Béla Általános Iskola) sok évvel ezelõtt bejárta az Amerikai Egyesült Államok legnagyobb nemzeti parkjait. Az ezen a sokezer mérföldes úton készült diáit mutatta be, itt szerzett élményeit mesélte el. Csonka Sándor alpinista (a 6. osztályos Csonka Szabolcsunk édesapja) bejárta és megmászta Dél-Amerika, Ázsia, Afrika és természetesen Európa legmagasabb és legveszélyesebb hegységeit. Útjain számos diakép és film készült, ezekbõl adott ízelítõt. Szabó Szilvia nõi fodrászmester különleges frizurákat készített a vállalkozó kedvû lányoknak, asszonyoknak.
Június 12-én (szerdán) délelõtt játékos ügyességi-, talpraesettségi vetélkedõt rendeztünk külön az alsósoknak, külön a felsõsöknek. Focicsapatunk Apátfalva csapatával mérte össze erejét. Délután pedig, a rendõrség és tûzoltóság vonult ki nagy erõkkel iskolánkba (de nem azért, mert Galamb Samu riasztotta õket ...). Ezután a város legügyesebb kutyái mutatkoztak be a nagyközönségnek, Kiss Károly (a 2. osztályos Kiss Ákosunk édesapja) volt idomítójuk.
Június 13-án (csütörtökön) délelõtt "Iskolasportvarázs" volt. Este pedig tábortûz és Ivanhoe koncert mellett búcsúztattuk a tanévet.
Június 14-én (pénteken) délelõtt volt a hagyományos "Bolondballagás".
Június 15-én (szombaton) 9 órai kezdettel tartottuk tanévzáró ünnepélyünket, közvetlenül utána, 10 órától búcsúztunk a ballagó nyolcadikosoktól.

hullámvonal

Nyári táborok

Iskolánk tanulói az idén nyáron is táborozni indulnak:
3-4. osztály: Magyarhertelend július 15-22.
4-8. osztály: Budapest július 4.
5-7. osztály: Balatonboglár július 17-24.
8. osztály: Mártély június 17-24.

hullámvonal

Cseretanítás-cseretanulás a Kálvinnal

Igazgató úr ötlete alapján valósult meg egy baráti osztálycsere 1996. április 18-án. Kétszer 13 Almási iskolás harmadikos tanuló találkozott ugyanennyi Kálvin Téri Általános Iskolás nebulóval ezen a napon. Nyolc óra elõtt nagy izgalommal lépett be a két ,,csapat az osztályterembe. Egy padba egy almásis, egy kálvinos gyereket ültettem azért, hogy barátkozzanak, szokják egymást. Nagy-nagy csendben hangzott el a nyolcórás csengetés. Elsõ óránk olvasás volt. Történeti bevezetõvel kezdõdött az óra, amely Mátyás király koráról szólt. Nagyon sokan jelentkeztek, ügyesen mondták el, hogy korán került trónra a király.
A szülei neve is elhangzott, majd testvérét is megemlítették a tanulók. Szinte minden kéz a levegõben volt. Itt már oldódott a feszültség. Ezután 6 perces néma olvasás következett. A Mátyás király lakodalma címû mondát olvasták. Szinte minden fej az olvasásba bújt, tanulmányozta a szöveget. Miután átolvasták a mondát, következett a feladatlap kitöltése. 7 feladat várt a gyerekekre. Kérdésekre kellett választ adni, összekevert vázlatot helyesen megszámozni, közmondások közül aláhúzni a legmegfelelõbbet, szóval sok-sok gondolkodtató ügyességet, okosságot próbára tevõ feladat. Az óra utolsó 5 perce hangos olvasással telt. Mindkét csoportban akadt nagyon szépen, gyorsan, pontosan olvasó, de azért akadt lassúbb akadozóbb is. Szerencsére ezekbõl volt a kevesebb. A kicsöngetés végre egy kis fellélegzést jelentett. Mindenki futkározott egyet a friss levegõn.
A második óra matematika. Fejszámolással indultunk, 13 összeadás, kivonás, szorzás, bennfoglalás eredményét kellett a füzetbe leírni. Több, mint egyharmada a diákoknak 13+1 találatot ért el. A táblán mûveletek szerepeltek papírlapon, ezeket a lapokat kellett a megfelelõ halmazba helyezni. A páros számra végzõdõ számok kerültek a páros számok halmazába, a páratlanra végzõdõk a páratlan halmaz karikájába. Ezután megint egy erõpróba, a feladatlap kitöltése szerepelt. A hét feladatok között igazán olyanok szerepeltek, amelyek nagy-nagy odafigyelést, pontos számolást követeltek. A kicsöngetésig még sokan nem tudták befejezni, így úgy döntöttünk, hogy szünet után az énekóra elején 15 percet még lehet számolni. Így is történt. A nagyszünet uzsonnával, levegõzéssel telt el. A harmadik helyre került 10 órától az énekóra, remélve, hogy egy kicsit pihenni tud mindenki az erõpróbák után. Miután mindenki befejezte a matematika felmérõt, kezdõdhetett az éneklés. A táblán levõ képek alapján kellett kitalálni, hogy mely dalok kerülnek a dalcsokorba. Nagyon ügyesen rájöttek, hogy melyik dalra gondoltam. Próbáltunk egy kis táncot, mozgást vinni az éneklésbe. Egy kis hangjegyírás fûszerezte még az órát ami nem igazán volt könnyû minden gyerek számára.
Még egy tanítási óra volt a napból. Ez pedig a nyelvtan. Az óra elején egy-két bemelegítõ feladat megoldására került sor. Ezek között 3 perces másolás, ly-j pótlása szavakban, stb. Ezután következett a feladatlap. Érdekes feladatok jutatták el a gyerekeket a szófajok, mondatok világába. A tollbamondásnál töb-ben hibátlanul, vagy egy-két hibával írtak, de azért volt hat-tíz hibás szöveg is.
Mondhatom, hogy nagyon sok pontkülönbség lett a csapatok között. Összegezve van egy-két apróság, amit nem árt, ha gyakorolunk, de nemigen van különbség a két iskola harmadikosai között. Panaszra nincs okunk!
                                                   (... ahogy Anikó néni látta ...)
hullámvonal

Így írtok Ti ...

A Kálvin téri iskolában jártunk - Kiss András (3.B)
Április 18-án néhány tanuló az osztályunkból a Kálvin téri iskolában járt. Aznap ott tanultunk, az ottani harmadikosokkal. Szinte minden úgy folyt, mint ebben az iskolában. Az órák épp úgy zajlottak, csak több dolgozatot írtunk. Ott is kellett sorakozni minden szünet végén. Suliboltjuk is van, hasonló apróságokat lehet vásárolni, mint nálunk. Szünetben megnéztük az iskola épületét. Hatalmas, szép iskola, rengeteg tanteremmel. Szükség is van rá, mert több száz tanuló jár ide. Megbarátkoztunk az ottani gyerekekkel, akik szívesen fogadtak minket, mert ügyesek, kedvesek voltunk. Ajándékot is kaptunk. Örülünk, hogy részt vehettünk ezen a diákversenyen, sok érdekes dolgot tapasztaltunk. Másnap reggel mégis jó érzés volt a mi iskolánkban kezdeni a tanulást.

Ópusztaszeren jártunk - Kiss Krisztina (6.o.)
Már régóta vártuk ezt a napot. Május 28-án fél egykor összegyûlt a tanulók apraja-nagyja iskolánk elõtt. Sokan kerékpárral akartak jönni, de sajnos az idõ nem engedte.
Háromnegyed egykor indultak a buszok Szegedre. Mindenki elfoglalta magát, ki sakkozott, ki kártyázott. Egy óra múlva a szegedi Vadasparkban találtuk magunkat, ahol többek között majmokat, baglyokat, emukat láttunk.
Nekünk a bagoly tetszett a legjobban. Rossz idõt fogtunk ki, mert esett az esõ és borús volt az idõ. Itt egy órát tartózkodtunk. Ezután irány Ópusztaszer! Ott a tanárok elengedtek bennünket, hogy nézzünk szét az Emlékparkban.
Többen megnézték a jurtákat és a kiállításokat. Sajnos az idõ nem fordult jobbra a kedvünkért, így néhányan a Feszty-körkép csarnokában várakoztak. Elég nehezen tudtuk kivárni az esti órákat, amikor sorra kerülhettünk.
Külön csoportonként mentünk be. A 6. és 7. osztály az utolsó csoportot alkotta. Mikor megláttuk a körképet, azt gondoltuk:
- Ezért érdemes volt eljönni!
Ezt a hatalmas festményt, mely magyar harcosokat ábrázol, Feszty Árpád készítette. Gyönyörû, élethû alkotást láttunk. A háttért festették, az elõtér igazi volt, mintha ott lettünk volna az õseink között. Mindezt 25 percig nézhettük. Volt aki annyira belefeledkezett a festménybe, hogy nem tudta végignézni. Hazafelé beszélgettünk, ettünk., este tízre haza is értünk. A szülõk már vártak bennünket a suli elõtt.
Igazi, jó kirándulásban volt részünk, ezért érdemes volt ilyen idõben is elmenni!

A kirándulás - Mészáros Mariann (3.B)
Május 2-án kirándulni indult az iskola minden tanulója a Maros-partra. A strand területén ütöttünk tábort. Leterítettük a plédeket, és rögtön enni kezdtünk. Egy kis játék után eljött a nagy pillanat: sorversenyre került a sor. A vetélkedést Andi néni vezette. Hasonló feladatok voltak mint tornaórán, labdával, karikával. A csapatokat igazságosan osztották be, vegyesen minden osztályból. A mi csapatunk második lett, csokit kaptunk ajándékba. Zsuzsa nénivel megnéztük a Marost. Szívesen fürödtem volna egyet, de nem lehetett. Mulattunk, ugrándoztunk egy kicsit, majd röplabdaverseny kezdõdött. Elsõ lett a csapatunk, ropit kaptunk ajándékba. Jól éreztük magunkat, csak Leventét sajnáltuk, - mert a bumerángja fenn maradt a fán, és Attilát - mert beleült a hangyabolyba. Gyorsan eltelt a nap, de remélem, jövõre is megyünk.

Tavaszi rangadók - Kelemen Imre (7.o.)
Az elmúlt egy hónapban sok meccset játszottunk. Az elsõ meccset Apátfalvával. Sajnos nagy arányú vereséget szenvedtünk. Az eredmény: Almási-Apátfalva 0:6.
Azután következet a zombori meccs. Fölényben játszottunk, míg végül egy 25 m-es szabadrúgáshoz jutottunk, és Balázs Péter a jobb felsõ sarokba helyezte a labdát, és ezzel nyertünk. Kiszombor-Almási 0-1.
Következett a Földeák. Az volt a legfõbb feladat, hogy a Földeákot meg kell vernünk, hogy a harmadik helyért játszhassunk. Balázs Pepe észrevette, hogy Fejes Attila jól helyezkedik, és Péter oda rúgta a labdát. Attila lekezelte és fordulásból a jobb alsó sarokba lõtt.
A második gól úgy esett, hogy Popon Joci észrevette, hogy Balázs Péter üresen állt a 16-os vonalnál, és egy szenzációs labdabeívelésével Pepe kapásból a bal felsõ sarokba helyezett. A végeredmény: Almási-Földeák 2:0.
És végre eljött a várva árt nagy nap. A nagy összecsapás.
Az elsõ félidõben már eldõlhetett volna a meccs, de Pepének csak egy kapufára futotta. A második félidõben nem történt semmi. Kétszer 5 perc hosszabítás következett. Szabó Gábor egy jó labdával indított, és én könyörtelenûl kihasználva a védelem hibáját a kapus fölött a kapuba helyeztem a labdát. Kálvin-Almási 0:1. És ezzel a bajnokságban harmadikok lettünk.

Városi kerékpáros KRESZ vetélkedõ - Miskolczi Zoltán (7.o.)
A verseny délután 2 órakor kezdõdött a Kálvin Téri Iskolában. A makói rendõrök nyitották meg a rendezvényt. Mindenki felment az emeletre egy terembe. Elõször a tesztlapot töltöttük ki, a rendezõk azt mondták, hogy ez a legnehezebb. Nekifogtunk, fél órát adtak rá, de kevesebb is elég lett volna. Mindenki hamarabb kész lett. Ezután jött az ügyességi pálya, ami elég kemény volt. Ugyan a szerelés következett volna, de verseny közben megváltoztatták a forgatókönyvet. Az ügyességi pályán bójákat kellett kerül-getni, pallón kellett átmenni, stb ... A rutin után jött a szerelés. Kereket, csengõt, láncvédõt kellett a helyére szerelni. Mellesleg a mi csapatunk lett az utolsó. Mire kész lettünk, a többi csapat már a közlekedési pályán volt. Mi is utánuk mentünk, ez volt az utolsó megpróbáltatás. Itt a táblák szerint kellett közlekedni, és nem utolsó sorban szabályosan. Innen visszamentünk a Kálvin téri iskolába. Este 6 óra körül volt az eredményhirdetés. Gera Dorina (8.o.) a második helyet szerezte meg a lányok között. Csapatban harmadikok lettünk.
Remélem még sok ilyen verseny lesz.

hullámvonal

Büszkeségeink:

Az 1.o. kitûnõi: Tóth Mária, Péli Róbert, Kiss Tamás, Kis Ildikó, Szilágyi Tibor
A 2.o. kitûnõje: Bogdán Nikolett
A 3.A kitûnõi: Gyenge Lilla, Kocsis Zoltán, Rácz Éva, Koczkás Réka
A 3.B kitûnõi: Urai Szilvia, Kiss András, Ördögh Szabina
A 4.o. kitûnõi: Gruber Mónika, Sirokmán Edit
Az 5.o.-ban nincs kitûnõ tanuló...
A 6.o. kitûnõje: Kiss Ágnes
A 7.o. kitûnõi: Frõhling Edit, Nagy Andrea, Kovács Nándor
A 8.o.-ban nincs kitûnõ tanuló...
A legjobb összátlaggal a 6. osztály dicsekedhet!

hullámvonal

Leendô elsôsök - volt elsôsök

Több diáktársunk testvére is a mi iskolánban szeretne tanulni. Testvéreik megkérdezték õket, hogyan készülnek a tanévre.
Molnár Gábor (4.o.) nem sokat teketóriázott:
- Csilla, várod-e az iskolát?
- Igen.
- Tetszik-e neked az iskola, és ha igen miért?
- Nagyon tetszik, mert sok barátom lesz ott, szép a tornaterem és az iskola is.
- Hogyan készülsz az iskolára?
- Összegyûjtöm a ceruzáimat és a radír-jaimat, a tolltartómba rakom õket, és belerakom az egészet a táskámba.
- Köszönöm a beszélgetést.
- Szívesen.

Hadobás József (4.o.), amikor a testvére ballagásáról hazaértek, megkérdezte tõle:
- Melyik iskolába szeretnél járni?
- Az Almásiba.
- Miért választottad ezt az iskolát?
- Mert a testvérem is idejár.
- Hány barátod van?
- Három.
- Õk is ezt az iskolát választották?
- Igen.
- Mit szeretsz a legjobban csinálni?
- Focizni.
- Fogsz járni valamilyen szakkörre?
- Igen, és ez a foci.
- Szerinted milyen tanuló leszel?
- Nem tudom, de ötös szeretnék lenni.
- Mit kaptál már a tanuláshoz?
- Egy íróasztalt, amin a házi feladatot oldom majd meg délutánonként.
- Én is várom, hogy reggelenként együtt induljunk iskolába, de még jobban várom a nyári szünetet!

Nagy Andi és Kelemen Gábor (7.o.) magnóval kérdezgették az elsõ osztályosokat, hogyan telt az elsõ tanév iskolánkban.
Melyik tantárgy tetszik a legjobban, és miért?
Kiss Tamás: A matek és az olvasás, azért, mert matekból nagyon kell használni az eszünket, olvasásból pedig össze kell olvasni a betûket.
Jéger Dani: Olvasás, mert ott, ha valamit el akarunk olvasni, akkor könnyebb.
Tóth Mária: Matek, ott lehet számolni, összeadni.
Köteles Gábor: Az olvasás, mert sokat lehet olvasni.
Fejes Marietta: A matematika, mert ott sokat szólítanak, és a számokat megtanuljuk.
Szerinted iskolába vagy az óvodába jobb járni, és miért?
Szilágyi Tibor: Iskolába, mert ott sok minden újat lehet tanulni.
Köteles Gábor: Óvodába, mert ott csak játszani kell.
Szabó Niki: Iskolába, mert megismerkedünk a betûkkel, sokat lehet olvasni.
Ács Nelli: Iskolába, mert ott mindent megtanulhatunk.
Kis Ildikó: Óvodába, mert ott hamarabb megkezdõdik a nyári szünet.
A Kihívás Napján mit sportoltál?
Kis Ildikó: Úsztam, fociztam.
Szabó Niki: Labdáztam, karikáztam, ugrálóköteleztem.
Kiss Tamás: Kosaraztam, és ha lehetett volna, fociztam volna.
Jéger Dani: Kosár.
Tóth Mária: Ugrálóköteleztem, karikáztam, labdáztam.
Örülsz-e a nyári szünetnek, miért?
Fejes Marietta és Ács Nelli: Nem, mert nem látom a barátaimat.
Bárdos Csaba: Igen, mert lehet játszani és elmegyünk kirándulni.
Szabó Niki: Nem, mert akkor nem lehet tanulni.
Kiss Tamás: Nem, mert hiányozni fognak a könyvek, a tanulás, a sokaság és a tanárok is.
Tóth Mária: Igen, mert nem kell tanulni és játszhatok a testvéremmel.
Kivel ismerkedtél meg a felsõ tagozatból?
Szilágyi Tibor: Kiss Ágnessel és Kiss Andrással.
Kis Ildikó: Ács Nikivel és még sok nyolcadikossal.
Bárdos Csaba: Fülessel.

hullámvonal

Poénparádé

- Mi az, kisfiam, ma nem mentél iskolába?
- Nem. Azt mondtam, ha fej, megyek, ha írás, akkor nem.
- És elsõre mindjárt írást dobtál?
- Dehogy! Legalább ötször kellett próbálnom, mire sikerült!
- Na, kezdjük a pótvizsgát. Hát mit tanultál a nyáron Móricka?
- Majd mindjárt megmutatom, tanító néni. Csak elõbb legyen szíves levetkõzni
- Petike, addig nem állhatsz fel az asztaltól, amíg meg nem eszed, amit eléd tettem - mondja haragosan az anyuka.
- Jaj, de jó, akkor holnap nem megyek iskolába!
- Szeretnék egy igazi revolvert - mondja az ötéves amerikai srác az apjának.
- Nem kapsz.
- De én akarok egy igazi revolvert! - követelõzik a kölyök.
- Nem kapsz és kész! Itt az történik, amit én akarok!
- Hát igen. De, ha lenne egy revolverem ...
Pistike hazamegy és az édesanyjával beszélget:
- Képzeld anyu, ma kémia órán robbanóanyagokkal kísérleteztünk.
- Na és holnap mi lesz az iskolában?
- Milyen iskolában?
- Mi az, amivel apró dolgokat is megnézhetsz?
- Mikroszkóp!
- És mi az, amivel a tenger aljáról is felnézhetsz?
- Periszkóp!
- És mi az, amivel a falon is keresztül nézhetsz?
- ???
- Ablak!!!
- Miért teremtette az Isten elõször a férfit utána a nõt?
- Mert minden tökéletes mû elõtt kell egy piszkozat.
Mi az: bokor mögött egy csontváz?
- A tavalyi bújócskaverseny gyõztese.
Mi az abszolút nagyképûség?
- Ha a csiga lassít a kanyar elõtt!
- Hogyan lesz öngyilkos a csiga?
- Belenéz a konnektorba.
- Mibõl tudod meg, ha egy lány hazudik?
- Abból , hogy mozog a szája.
Hogy hívjak az öreg tyúkot?
- Antik.
És a számítastechnikai tyúkot?
- Joystick.
- Miért jó a svéd kapusnak?
- Mert beáll a kapuba s véd.
- Miért nem lehet a járdán biciklizni?
- Mert nincs rajta pedál.
- Mit mondott a szomszéd bácsi, amikor leesett a létráról?
- A csúnya szavakat kihagyjam?
- Igen.
- Akkor semmit.
A repülõn utazók egyszer csak hallják a hangszórókból:
- Kedves utasaink, ha balra kitekintenek láthatják, hogy ég a gép bal szárnya. Ha jobbra kinéznek, láthatják, hogy nincs jobb szárnyunk. Ha ugyanezen az oldalon lenéznek láthatják az óceánt, ha kicsit megerõltetik a szemüket láthatnak egy kis piros pontot is benne. Na, az egy mentõcsónak, és onnan beszélek én, a kapitány.
- Édesem - kérdezi az újdonsült férj -, mivel töltötted meg ezt a töltött csirkét?!
- Én semmivel, hiszen belül nem is volt üres!
A börtönbe telefon érkezik.
- Jó napot kívánok! A 10-es cellában van valaki?
- Egy pillanat .... nincs! - feleli a smasszer.
- Hurrá! Akkor sikerült megszöknöm.
Egy tengerész hosszú útra készülõdik, de mielõtt elmegy, elhatározza, hogy menyasszonya képét a karjára tetováltatja.
- Szeretnem ide tetováltatni a menyasszonyom képét.
- Esetleg fényképet nem tud adni?
- De, itt van egy.
- Je-e-e, ez a Maca, õt fejbõl is tudom.
Két pasas nézi a focimeccset a tévében, az egyiknek sürgõs dolga akad, és kimegy a WC-re. 10 perc múlva visszajön és megkérdezi:
- Na, lõttek gólt, amíg kint voltam?
- Igen, kettõt is!
- És kik?
- Az egyiket a Kovács, a másikat valamilyen REPLAY ...
A férj kíséri az anyóst az állomásra. Mikor hazaér, megkérdi a felesége:
- Elment a mama, drágám?
- Igen, szívecském!
- És mitõl kormos az arcod?
- Mert megcsókoltam a mozdonyt!
A rendõr hazaérkezik a kiképzésrõl, és a konyhában találja a feleségét fõzés közben.
- Drágám mit fõzöl? Emeld fel a dodót!
- Micsodát? - kerekedik nagyot az asszony szeme.
- Hát a dodót!
- Ez nem dodó, hanem fedõ!
- Mi pedig azt tanultuk ma, hogy a fedõneve: Dodó!
Egy kiskutya szalad a sivatagban és igy morfondíroz magában:
- Jujj, ha egy percen belül nem találok egy fát, hát bepisilek ...
Egy abszolút favicc:
REECCCS!!!!

hullámvonal

Nyári veszélyek - beszélgetés Harangozó Zoltán rendõrtiszttel

Ági: Hamarosan itt a vakáció, több lesz a szabadidõnk. Gyakrabban járunk fürdõbe, moziba, discóba. Mire kell legjobban vigyáznunk ezekben a nyári hónapokban?
Harangozó Zoltán: Ügyeljetek a biciklilopásra! A különbözõ szórakozó helyek általában távol vannak lakásotoktól és gondolom, kerékpárral mentek. A legtöbb gyerek az új típusú mûanyag zárral zárja le a kerékpárját. Sajnos, ezt a kerékpár tolvajok egy 10 centis csípõfogóval könnyedén elvágják.
Enikõ: A város mely részein a leggyakoribb a kerékpárlopás?
Harangozó Zoltán: A lopások 60-70%-a a következõ helyeken történik: A Városi Fürdõ, József Attila utcai Mozi, az OTP elõtti kerékpártároló, a Szegedi utcai üzletház, a Szegedi utcai ABC és az autóbusz pályaudvar környéki biciklitárolók.
Ági: Mit tanácsol, hogyan lehetne megelõzni a lopásokat?
Harangozó Zoltán: Ha olyan helyre mentek, ahol több idõt szeretnétek tölteni, akkor legjobb lenne, ha kisebb értékû, régi kerékpárral mennétek. A drága kerékpárokat kirándulásra utcai biciklizésre használjátok!
Enikõ: Növekszik a bûnügyek száma a vakáció ideje alatt?
Harangozó Zoltán: Megfigyeltük, hogy a nyári hónapokban mind a fiatalkorúak által, mind a fiatalkorúak sérelmére elkövetett bûncselekmények száma megnõtt.
Ági: A nyári szünidõben többet járunk szórakozóhelyekre pl. Discóba. Milyen veszélyekre hívná fel a figyelmünket ezzel kapcsolatban?
Harangozó Zoltán: Az egyik probléma az, hogy ezeken a helyeken a fiatalok gyakran fogyasztanak alkoholt, és ennek hatására gyakran keverednek verekedésbe. A másik gond, hogy ebben az idõszakban megszaporodik a vendégmunkások száma, és õk a rablástól sem riadnak vissza. Ezért tanácsolom azt, hogy ne egyedül menjenek haza az esti szórakozóhelyekrõl, hanem csoportosan. Így kisebb az esélye a támadásnak.
Enikõ: Híreink szerint a városban több helyen is kapható kábítószer. Igaz ez?
Harangozó Zoltán: Igen, sajnos Makón is megjelentek a könnyû drogok, pl.: marihuánás cigaretta, és az LSD-vel átitatott bélyeg. Fõleg a fiatalokra jelent ez veszélyt, mert az országos statisztika szerint is a kábítószerfüggõk elõször discóban kóstolják meg a drogot. Könnyen felismerhetitek, ha cigarettát és a bélyeget 600-800 Ft-ért kínálják.
Ági: Milyen közvetlen veszélyeket rejt a kábítószer fogyasztás?
Harangozó Zoltán: Igen veszélyes az LSD-vel átitatott bélyeg, mert színtelen szagtalan, nincs íze, hatása azonban annál szembetûnõbb. A fiatal úgy érzi, mindenre képes, számára nincs lehetetlen. Szegeden is történt már baleset kábítószer hatására, egy fiú kiugrott a 10. emeletrõl. A legjobb megelõzési mód, ha nemet , amikor kínálnak.
Enikõ: Hogyan lehet megoldani, hogy a gyerekek nyáron se maradjanak felügyelet nélkül?
Harangozó Zoltán: Ha mód van rá, a barátok szülei, úgy vegyék ki szabadságukat, hogy egyikõjüknél összejöhessenek a baráti társaságok.
Ági és Enikõ: Köszönjük a riportot.
Készítették: Rácz Ágnes és Vincze Enikõ (8.o.)

Jótanácsok
Elõttünk a nyár. Örül neki gyerek, felnõtt egyaránt. A gyerek annak, hogy vége a tanulásnak, jöhet a pihenés. A tanárok meg örülnek ugyanennek. Hosszú volt a tanév, mindenki megtalálhatta benne számítását
Végülis a lényeg az, hogy itt a június. Eddigre megérlelõdtek a vakációval kapcsolatos tervek. Biztos lesz benne tábor, szórakozás, otthoni munka, barátság, sze-relem és pihenés, pihenés ...
A nyár veszélyeket is rejt, jó, ha tudsz róluk! Ezért:

  • Vigyázz a közlekedéssel! Egy baleset elrontja az egész nyaradat, egyéb kellemetlenségekrõl nem is beszélve!
  • Ügyelj a megfelelõ strandolásra! Ha nem tudsz úszni, a víz nagy veszély forrása lehet! S, ha tényleg nem tudsz úszni, a nyáron meg lehetne tanulnod!
  • A déli, tûzõ nap évek óta káros az egészségre! Ha mindenáron napozni akarsz, ne délben tedd! És ha mégis leégnél (a naptól) kérd szüleid tanácsát, súlyos esetben az orvosét!
  • Vannak, akik nyáron jórészt egyedül lesznek otthon, A háztartási berendezések használata csak akkor veszélytelen, ha megtanultad ezeket mûködtetni. Ismered a bölcs intelmet: "Tûzre, vízre vigyázzatok!"
  • A nagyobbak közül biztos lesz, aki eljár a DISCO-ba, moziba. Attól nem leszel "nagyobb", ha ott hõsködsz, iszol, dohányzol!
    Az utóbbi kettõ még anyagilag is káros!
    Ennyi tanács után még mit is mondhatnánk? Azt, hogy érezd jól, pihend ki magad a nyáron! Szeptemberben találkozunk!

    hullámvonal

    Verseskötetet készítünk ...

    A makói Bartók Béla Általános Iskolában most fejezi be az 5. általánost egy kislány. Sok-sok jelzõvel illetik a felnõttek egyéniségét, de talán az a leghelyesebb, ha egyszerûen csak különlegesnek tartjuk ... Hogy miért? Mert verseket ír, zenedarabokat szerez, minden külsõ ráhatás nélkül, csak úgy spontán ... (Szavait, dallamait édesanyja magnóra veszi évek óta, és utólag lejegyzi.) Némely mûvét - utólag - illusztrálja is.
    Kisóvodás kora óta gyûlnek mûvei, mára több dossziét megtöltenek. Szerepelt az írott sajtóban, a rádióban, a televízióban.
    Igazgatónõje, Gilinger Katalin, úgy érzi, itt az ideje legjobb mûveit, eddigi munkáit egy verseskötetben összefogni és kiadni. E könyvecske az Almási Utcai Általános Iskolában készül. A szerkesztõség döntése alapján - mint egy elõzetesként - közzétesszük néhány részletét. Ez a forma valószínüleg nem illik e mûvek hangulatához, de a hely - idõ - költség hármas szorítása ezt teszi lehetõvé ...
    Elõszó

    Ezt a könyvet azoknak ajánlom, akik gyerekek (olyanok, mint én) és olyan felnõtteknek, akiket érdekel a gyerekkor.
    Ez a könyv nem "verses" könyv. Én úgy mondanám "gondolat" könyv. Mert megversesített gondolatok vannak ben-ne. Én ezt úgy értem, nincs benne sok rím, több a gondolat. Kérem, ha jó is a könyv, ne tartsanak "költõnek"!!!

    A nyár
    1990. július 25.

    Nyáron, õsszel, télen, tavasszal,
    mindig érezzük a nyár illatát.
    Mert mindig csak a hangot halljuk,
    ami a szívünkben cseng,
    szívünk mélyén halljuk,
    és a nyár illatát megérezzük ...
    Mert a nyár nem játék,
    mert, ha játszunk vele, elrontjuk,
    és sosem látogat vissza a nyár,
    mely megtörtént már ...
    és a könnyedén elhullott könnyek
    a csupasz földön maradnak
    és a Nap mindig szívja
    és a Nyár már sosem tér vissza.

    Az ajtó
    1990. július 6.

    Mennyi részben tudok elmondani
    1 pillanatot? Ötben.

    Ugrálóköteleztem.
    S megszólalt az ajtó: trrr.

    Hogy bír beszélni az ajtó?

    Hát úgy, hogy nekiütközött az ugrálókötél.
    S így szólalt meg az ajtó.

    Nehéz elhinni, hogy mindez
    1 pillanatban történt.

    Másodpercesek - Kínozzuk a tárgyakat - "Sunt rérum lacrimae"

    Gondoljunk csak a POHÁR esetére! Mi is a pohár? Üresen áll, és van benne a tátongó üresség. Aztán tartalmat adunk neki: teleöntjük kávéval. Tartalma van a pohárnak. Aztán nem lesz. Mert kiisszuk. Mi haszna volt abból, hogy teleöntöttûk? Csak az embernek volt haszna belõle. És a pohárnak?
    Az ember csinált egy csomó olyan dolgot, amibõl neki lett haszna. S a tárgynak sermmi.
    A tárgyakat kínozzuk.
    Gondoljunk csak bele a PÁRNÁba. A párna kikerül épen, frissen a gyárból. Majd kicsattan a libatollaktól, és aztán egy éjszaka alatt összerogy, lerogy, mert ráfeküdtünk. Na és aztán ki törõdik vele, hogy szegényke beteg?!
    A SZÉK. Mindenki ül rajta. Csak ül és ül és ül. A végén már csak ülni jár belé a lélek.
    A KÁLYHA. Nem nyújt szeretetet a látszat ellenére. A kályha nem ad szeretetet attól, hogy meleget ad. És ezt legjobban a fûtõ tudja.
    A TOLLal írni szokás. A tollal nem is szoktak mást csinálni, csal írni, írni, írni. Ezért egy toll már sok dolgot megérhetett. Fõleg az anyakönyvvezetõ hivatalában. Végigkísérte egy-egy ember életét. Bejegyezte: megszületett. Aztán befjegyezte: megnõsült. Aztán bejegyezte, hogy egy kisgyereke született, aztán hogy, még egy és még egy. S a végén bejegyezte azt is, hogy elhunyt ekkor és ekkor. De a tollról senki se jegyezte be, hogy mikor született és mikor halt meg! Mert nincs, aki bejegyezze.
    A ZONGORASZÉK mindig ott állt a zongora elõtt. Mindig nézte, mereven, búsan. Játszani akart rajta, de nem tudott. Mindig ott állt a zongora elõtt. Ha nem akart volna ott állni, akkor is ott állt volna. Csak nézte a billentyûket.
    A bánatos Zongoraszék.

    Boltsorok közt, az úton
    1992. január 14.

    Boltsorok közt, az úton,
    kirakatot nézve ballagunk,
    embereket látunk,
    világot látunk.

    Boltsorok közt, az úton,
    betérünk egy-egy boltba
    vásárolni ezt meg azt,
    amazt meg emezt.

    S de jó, mikor valaki azt mondja,
    ingyen adok neked valamit.
    /Csakhogy ilyen nincs./
    S milyen jó hallani:
    "Megvesszük".

    S jó nézni a kirakatokat,
    a szebbnél szebb dolgokat.
    Mikor a játékbolt elé érünk,
    kirakatját jól megbámuljuk,
    magunkban elgondolkodunk.

    A boltsorok közt, az úton,
    egy testvérpár halad.
    A játékboltnál megállnak,
    gondolkodnak,
    szemük elmélyed a kirakatban,
    gondolkodnak mindenrõl,
    szebbnél szebb álmaikról.
    Vágyakozva nézik:
    "Ó, bárcsak enyém lehetne ..."

    A boltsorok közt, az úton,
    két testvér áll.

    Levél-rajz
    1992. február 7.

    Kisbaba vagyok - mondjuk,
    levelet írni nem bírok.
    Vajon mit csinálok?
    Kifejezni hogy bírom az érzéseimet?
    Ha még nem is tudok beszélni.
    Hogy mondjam el, amit akarok?
    Nincsen hozzá segédeszközöm
    Tán olvassam el, mikor még,
    olvasni sem tudok?

    Tán írjam le, ha még írni se tudok?
    Kapom a ceruzám - rajzolok.
    De ezt nem értik.
    Mi lesz, ha nem értik
    a szeretetemet?
    Akkor mi lesz?
    Mondjuk nagy vagyok.
    Mondjuk már egész nagy vagyok.
    Mondjuk már túl nagy vagyok.
    Mondjuk már elvégeztem az iskolát.

    Érzésem sok van.
    Érzéseimbõl több van.
    Már írni is tudok,
    olvasni is.
    Le bírom írni,
    el tudom mondani,
    mert az emberiség adta nekem.
    De mikor még kicsi voltam,
    a rajz elmondott nekem mindent.
    Ez a gyerekírás,
    és ezt bármikor írkálhatja a gyerek,
    ha még tud is írni,
    a gyermekírást,
    az érzésírást.

    Édesanyám
    1992. február 7.

    Édesanyám, követtelek minden reggel.
    Fél szememmel lestelek.
    Ha este volt,
    átnéztem írószobádba,
    édesanyám,
    átnéztem mindig írószobádba,
    mikor feljött a Hold,
    álmomban fél szemmel néztelek.
    Egész életemben követtelek.
    Szívemben ott voltam, ahol te voltál,
    mintha az egész testem ott lenne.
    Mert édesanyám követtelek én,
    minden reggel, minden este,
    napokról napokra.
    Félszemmel - ha nem is voltál
    közelemben -
    édesanyám, mindig követtelek.

    Velence
    1993. július 9.

    Velence!

    Mint egy medence,
    úgy suhant át szívembe
    neved szépsége,
    mint egy nõi név,
    Velence

    Hát nem szép?

    Gyönyörû!
    Te, Velence!

    Suhanj más szívébe
    is úgy,
    mint az enyémbe!

    Szeretnék lenni...
    1993. július 29.

    Szeretnék lenni tûzoltó.
    Hisz ez életmentõ foglalkozás.
    Szeretnék lenni fogász.
    Most a lyukas fog kártékony, kár.

    Annyi minden szeretnék lenni.
    Ápoló, rendõr, mentõ, tanár.
    Olyan sok szeretnék lenni.
    Kár is azt felcserélni.

    De legfõképp,
    Szeretnék gyerek maradni.

    A költészetrõl
    1993. július 31.

    Én írom,
    amit gondolok,
    és nem érdekel
    semmi.
    Csak egy dolog.
    Csak egy dolog.

    A lényeg, hogy írjak.

    Hogy mások helyett szóljak,
    és elmondjam,
    amit gondolok.

    Anyám
    1993. augusztus 2.

    Õszülõ haján csillog a szemüveg,
    de a szeme már nem.

    Ránccal teli arcát
    se krém se rúzs nem tarkítja.

    A fogsora se ép,
    de a nyelve a helyén van.

    Egy picit lefogyott,
    de azért csinos.

    Szereti mindenki.
    Én is szeretem.

    De õ, csak engem ...

    Apám
    1993. június 14.

    Ó! De félek!
    Zúg, döng a vihar!
    Anyám itt van,
    de teljes léne
    a nemfélésem,
    ha apám itt léne.

    Néhány nap elmúlt.
    És ó, reszketek!
    A pékség falára
    mi oda volt írva:
    Ifj. Turi Sándor
    Elhunyt 51 éves korában

    És remegek!
    És már tudom:
    Nem lehetett volna velem.

    Rövid életrajzom
    1993. augusztus 4.

    Megszülettem.
    Mi mást tehettem volna?
    Egy éves születésnapomra
    tortát kaptam,
    amit annyira kínálgattak,
    és én nem szerettem.
    Nem ettem meg.
    Nem is szeretem én ezt a születésnapot!
    Növekedtem, növekedtem.
    És oviba mentem.
    Nem volt az oviban szerencsém,
    hisz mindenki úgy csúfolt,
    mint a víziboszit.
    És mindenki magát tette
    királlyá, királynõvé.
    És maradtam háttérben.
    Ez volt az ovis korban.
    De most már jött egy kis szín az életembe.
    Nem is kicsi.
    Iskola. Iskola.
    Örültem.
    Itt már alig csúfolnak.
    Csak néha,
    akik az oviból jöttek át,
    és velük járok,
    ugyanabba a suliba.
    Azok még néha
    Tini-pipinek hívnak.
    No, de hagyjuk!
    Ez azért rövid életrajz,
    mert én még csak 8 és 1/2 éves vagyok.
    Ezért nem írhatok hosszú életrajzot magamról.
    Kicsi vagyok. Kicsi.
    Ezért kicsi az életrajzom.
    De ha felnövök, nyúlni fogok.
    Mert nekem még csak most kezdõdik
    a mozgalmas élet.

    hullámvonal

    Kedves Ballagó Nyolcadikosok!

    Én a 7. osztály nevében búcsúztatlak titeket. Ilyenkor mindig meghatódik az ember. Fájdalmas a búcsúzás attól az iskolától, ahol életetek egy jó részét töltöttétek, ahol sok móka, vidámság, kacagás várt rátok majd minden nap. Nem beszélve arról, hogy ez az iskola is egy lépcsõfok a nagybetûs élet kapuja felé. Errõl egy Edda dal jutott eszembe:
    ,,Álmodtam egy világot magamnak,
    Itt állok a kapui elõtt,
    Adj erõt, hogy be tudjak lépni,
    Van hitem a magas falak elõtt.
    Az elmúlt esztendõkben sok barátság fûzött hozzátok és ez most részben megszakad. Most elmentek, mi vagyunk itt az utódok, akik reméljük megálljuk tisztességgel a helyünket. Mi is túlesünk a fejtörõ középiskola választáson, a felvételin és a szomorkás hangulatú ballagáson. Higgyétek el, ezen mindenki túlesik elõbb - vagy utóbb!
    De most törõdjünk inkább a mával és a holnappal. Ma még nyolcadikosok vagytok, de holnap újra elsõsök lesztek. Na persze, már középiskolában. Remélem Ti is megálljátok a helyeteket, és nem hoztok szégyent az iskolánkra. Jusson eszetekbe néha e rövid idézet:
    ,,Õszintén akarok élni,
    Minden utam végigjárni,
    Hinni abban, amire vágyom,
    S hiszek benne,
    Küzdök érte, bármi áron.
    De akármit is mondok, Ti elmentek a szélrózsa minden irányába, mi itt maradunk még egy ideig és emlékezetünkben megõrzünk benneteket. Néha azért visszajöhetnétek hozzánk, és ha felnõttek lesztek is, szeretettel gondoljatok iskolánkra!
    És végül Arany János szavaival búcsúzunk tõletek:
    ,,Útjaink százfelé válnak,
    de szívünk egy célért dobog.
    Nekivágunk a küzdelmes mának,
    s építünk majd egy szebb holnapot."
    A 7. osztály nevében: Kovács Andrea

    VISSZA CIMLAP TOVÁBB