Iskolánk tanulói az idén nyáron is táborozni
indulnak:3-4. osztály:
| Magyarhertelend
| július 15-22. | 4-8. osztály:
| Budapest
| július 4. | 5-7. osztály:
| Balatonboglár
| július 17-24. | 8. osztály:
| Mártély
| június 17-24. | |
Cseretanítás-cseretanulás a Kálvinnal
Igazgató úr ötlete alapján valósult meg egy
baráti osztálycsere 1996. április 18-án.
Kétszer 13 Almási iskolás harmadikos tanuló
találkozott ugyanennyi Kálvin Téri Általános
Iskolás nebulóval ezen a napon. Nyolc óra elõtt
nagy izgalommal lépett be a két ,,csapat az
osztályterembe. Egy padba egy almásis, egy kálvinos
gyereket ültettem azért, hogy barátkozzanak, szokják
egymást. Nagy-nagy csendben hangzott el a nyolcórás
csengetés. Elsõ óránk olvasás volt.
Történeti bevezetõvel kezdõdött az óra,
amely Mátyás király koráról szólt.
Nagyon sokan jelentkeztek, ügyesen mondták el, hogy korán
került trónra a király.
A szülei neve is elhangzott, majd testvérét is
megemlítették a tanulók. Szinte minden kéz a
levegõben volt. Itt már oldódott a feszültség.
Ezután 6 perces néma olvasás következett. A
Mátyás király lakodalma címû mondát
olvasták. Szinte minden fej az olvasásba bújt,
tanulmányozta a szöveget. Miután átolvasták a
mondát, következett a feladatlap kitöltése. 7 feladat
várt a gyerekekre. Kérdésekre kellett választ adni,
összekevert vázlatot helyesen megszámozni,
közmondások közül aláhúzni a
legmegfelelõbbet, szóval sok-sok gondolkodtató
ügyességet, okosságot próbára tevõ
feladat. Az óra utolsó 5 perce hangos olvasással telt.
Mindkét csoportban akadt nagyon szépen, gyorsan, pontosan
olvasó, de azért akadt lassúbb akadozóbb is.
Szerencsére ezekbõl volt a kevesebb. A kicsöngetés
végre egy kis fellélegzést jelentett. Mindenki
futkározott egyet a friss levegõn.
A második óra matematika. Fejszámolással indultunk,
13 összeadás, kivonás, szorzás, bennfoglalás
eredményét kellett a füzetbe leírni. Több, mint
egyharmada a diákoknak 13+1 találatot ért el. A
táblán mûveletek szerepeltek papírlapon, ezeket a
lapokat kellett a megfelelõ halmazba helyezni. A páros
számra végzõdõ számok kerültek a
páros számok halmazába, a páratlanra
végzõdõk a páratlan halmaz
karikájába. Ezután megint egy erõpróba, a
feladatlap kitöltése szerepelt. A hét feladatok
között igazán olyanok szerepeltek, amelyek nagy-nagy
odafigyelést, pontos számolást követeltek. A
kicsöngetésig még sokan nem tudták befejezni,
így úgy döntöttünk, hogy szünet után
az énekóra elején 15 percet még lehet
számolni. Így is történt. A nagyszünet
uzsonnával, levegõzéssel telt el. A harmadik helyre
került 10 órától az énekóra,
remélve, hogy egy kicsit pihenni tud mindenki az
erõpróbák után. Miután mindenki befejezte a
matematika felmérõt, kezdõdhetett az
éneklés. A táblán levõ képek
alapján kellett kitalálni, hogy mely dalok kerülnek a
dalcsokorba. Nagyon ügyesen rájöttek, hogy melyik dalra
gondoltam. Próbáltunk egy kis táncot, mozgást vinni
az éneklésbe. Egy kis hangjegyírás fûszerezte
még az órát ami nem igazán volt könnyû
minden gyerek számára.
Még egy tanítási óra volt a napból. Ez pedig
a nyelvtan. Az óra elején egy-két bemelegítõ
feladat megoldására került sor. Ezek között 3
perces másolás, ly-j pótlása szavakban, stb.
Ezután következett a feladatlap. Érdekes feladatok
jutatták el a gyerekeket a szófajok, mondatok
világába. A tollbamondásnál töb-ben
hibátlanul, vagy egy-két hibával írtak, de
azért volt hat-tíz hibás szöveg is.
Mondhatom, hogy nagyon sok pontkülönbség lett a csapatok
között. Összegezve van egy-két apróság,
amit nem árt, ha gyakorolunk, de nemigen van különbség
a két iskola harmadikosai között. Panaszra nincs okunk!
(... ahogy Anikó néni látta ...)
Ópusztaszeren jártunk
- Kiss Krisztina (6.o.)
Már régóta vártuk ezt a napot. Május
28-án fél egykor összegyûlt a tanulók
apraja-nagyja iskolánk elõtt. Sokan kerékpárral
akartak jönni, de sajnos az idõ nem engedte.
Háromnegyed egykor indultak a buszok Szegedre. Mindenki elfoglalta
magát, ki sakkozott, ki kártyázott. Egy óra
múlva a szegedi Vadasparkban találtuk magunkat, ahol többek
között majmokat, baglyokat, emukat láttunk.
Nekünk a bagoly tetszett a legjobban. Rossz idõt fogtunk ki, mert
esett az esõ és borús volt az idõ. Itt egy
órát tartózkodtunk. Ezután irány
Ópusztaszer! Ott a tanárok elengedtek bennünket, hogy
nézzünk szét az Emlékparkban.
Többen megnézték a jurtákat és a
kiállításokat. Sajnos az idõ nem fordult jobbra a
kedvünkért, így néhányan a
Feszty-körkép csarnokában várakoztak. Elég
nehezen tudtuk kivárni az esti órákat, amikor sorra
kerülhettünk.
Külön csoportonként mentünk be. A 6. és 7.
osztály az utolsó csoportot alkotta. Mikor megláttuk a
körképet, azt gondoltuk:
- Ezért érdemes volt eljönni!
Ezt a hatalmas festményt, mely magyar harcosokat ábrázol,
Feszty Árpád készítette. Gyönyörû,
élethû alkotást láttunk. A háttért
festették, az elõtér igazi volt, mintha ott lettünk
volna az õseink között. Mindezt 25 percig
nézhettük. Volt aki annyira belefeledkezett a festménybe,
hogy nem tudta végignézni. Hazafelé
beszélgettünk, ettünk., este tízre haza is
értünk. A szülõk már vártak
bennünket a suli elõtt.
Igazi, jó kirándulásban volt részünk,
ezért érdemes volt ilyen idõben is elmenni!
A kirándulás
- Mészáros Mariann (3.B)
Május 2-án kirándulni indult az iskola minden
tanulója a Maros-partra. A strand területén
ütöttünk tábort. Leterítettük a
plédeket, és rögtön enni kezdtünk. Egy kis
játék után eljött a nagy pillanat: sorversenyre
került a sor. A vetélkedést Andi néni vezette.
Hasonló feladatok voltak mint tornaórán, labdával,
karikával. A csapatokat igazságosan osztották be, vegyesen
minden osztályból. A mi csapatunk második lett, csokit
kaptunk ajándékba. Zsuzsa nénivel megnéztük a
Marost. Szívesen fürödtem volna egyet, de nem lehetett.
Mulattunk, ugrándoztunk egy kicsit, majd röplabdaverseny
kezdõdött. Elsõ lett a csapatunk, ropit kaptunk
ajándékba. Jól éreztük magunkat, csak
Leventét sajnáltuk, - mert a bumerángja fenn maradt a
fán, és Attilát - mert beleült a hangyabolyba.
Gyorsan eltelt a nap, de remélem, jövõre is megyünk.
Tavaszi rangadók
- Kelemen Imre (7.o.)
Az elmúlt egy hónapban sok meccset játszottunk. Az
elsõ meccset Apátfalvával. Sajnos nagy
arányú vereséget szenvedtünk. Az eredmény:
Almási-Apátfalva 0:6.
Azután következet a zombori meccs. Fölényben
játszottunk, míg végül egy 25 m-es
szabadrúgáshoz jutottunk, és Balázs Péter a
jobb felsõ sarokba helyezte a labdát, és ezzel
nyertünk. Kiszombor-Almási 0-1.
Következett a Földeák. Az volt a legfõbb feladat, hogy
a Földeákot meg kell vernünk, hogy a harmadik helyért
játszhassunk. Balázs Pepe észrevette, hogy Fejes Attila
jól helyezkedik, és Péter oda rúgta a
labdát. Attila lekezelte és fordulásból a jobb
alsó sarokba lõtt.
A második gól úgy esett, hogy Popon Joci
észrevette, hogy Balázs Péter üresen állt a
16-os vonalnál, és egy szenzációs
labdabeívelésével Pepe kapásból a bal
felsõ sarokba helyezett. A végeredmény:
Almási-Földeák 2:0.
És végre eljött a várva árt nagy nap. A nagy
összecsapás.
Az elsõ félidõben már eldõlhetett volna a
meccs, de Pepének csak egy kapufára futotta. A második
félidõben nem történt semmi. Kétszer 5 perc
hosszabítás következett. Szabó Gábor egy
jó labdával indított, és én
könyörtelenûl kihasználva a védelem
hibáját a kapus fölött a kapuba helyeztem a
labdát. Kálvin-Almási 0:1. És ezzel a
bajnokságban harmadikok lettünk.
Városi kerékpáros KRESZ vetélkedõ
- Miskolczi Zoltán (7.o.)
A verseny délután 2 órakor kezdõdött a
Kálvin Téri Iskolában. A makói rendõrök
nyitották meg a rendezvényt. Mindenki felment az emeletre egy
terembe. Elõször a tesztlapot töltöttük ki, a
rendezõk azt mondták, hogy ez a legnehezebb. Nekifogtunk,
fél órát adtak rá, de kevesebb is elég lett
volna. Mindenki hamarabb kész lett. Ezután jött az
ügyességi pálya, ami elég kemény volt. Ugyan a
szerelés következett volna, de verseny közben
megváltoztatták a forgatókönyvet. Az
ügyességi pályán bójákat kellett
kerül-getni, pallón kellett átmenni, stb ... A rutin
után jött a szerelés. Kereket, csengõt,
láncvédõt kellett a helyére szerelni. Mellesleg a
mi csapatunk lett az utolsó. Mire kész lettünk, a többi
csapat már a közlekedési pályán volt. Mi is
utánuk mentünk, ez volt az utolsó
megpróbáltatás. Itt a táblák szerint kellett
közlekedni, és nem utolsó sorban szabályosan. Innen
visszamentünk a Kálvin téri iskolába. Este 6
óra körül volt az eredményhirdetés. Gera Dorina
(8.o.) a második helyet szerezte meg a lányok között.
Csapatban harmadikok lettünk.
Remélem még sok ilyen verseny lesz.
Az 1.o. kitûnõi: | Tóth Mária, Péli
Róbert, Kiss Tamás, Kis Ildikó, Szilágyi TiborA 2.o. kitûnõje:
| Bogdán Nikolett | A 3.A kitûnõi:
| Gyenge Lilla, Kocsis Zoltán, Rácz
Éva, Koczkás Réka | A 3.B kitûnõi:
| Urai Szilvia, Kiss András, Ördögh
Szabina | A 4.o. kitûnõi:
| Gruber Mónika, Sirokmán Edit | Az 5.o.-ban nincs kitûnõ tanuló... | A 6.o. kitûnõje:
| Kiss Ágnes | A 7.o. kitûnõi:
| Frõhling Edit, Nagy Andrea, Kovács
Nándor | A 8.o.-ban nincs kitûnõ tanuló... | A legjobb összátlaggal a 6. osztály dicsekedhet! | |
Leendô elsôsök - volt elsôsök
Több diáktársunk testvére is a mi iskolánban
szeretne tanulni. Testvéreik megkérdezték õket,
hogyan készülnek a tanévre.
Molnár Gábor (4.o.) nem sokat teketóriázott:
- Csilla, várod-e az iskolát?
- Igen.
- Tetszik-e neked az iskola, és ha igen miért?
- Nagyon tetszik, mert sok barátom lesz ott, szép a tornaterem
és az iskola is.
- Hogyan készülsz az iskolára?
- Összegyûjtöm a ceruzáimat és a
radír-jaimat, a tolltartómba rakom õket, és
belerakom az egészet a táskámba.
- Köszönöm a beszélgetést.
- Szívesen.
Hadobás József (4.o.), amikor a testvére ballagásáról
hazaértek, megkérdezte tõle:
- Melyik iskolába szeretnél járni?
- Az Almásiba.
- Miért választottad ezt az iskolát?
- Mert a testvérem is idejár.
- Hány barátod van?
- Három.
- Õk is ezt az iskolát választották?
- Igen.
- Mit szeretsz a legjobban csinálni?
- Focizni.
- Fogsz járni valamilyen szakkörre?
- Igen, és ez a foci.
- Szerinted milyen tanuló leszel?
- Nem tudom, de ötös szeretnék lenni.
- Mit kaptál már a tanuláshoz?
- Egy íróasztalt, amin a házi feladatot oldom majd meg
délutánonként.
- Én is várom, hogy reggelenként együtt induljunk
iskolába, de még jobban várom a nyári
szünetet!
Nagy Andi és Kelemen Gábor (7.o.)
magnóval kérdezgették az elsõ osztályosokat, hogyan telt az
elsõ tanév iskolánkban.
Melyik tantárgy tetszik a legjobban, és miért?
Kiss Tamás: A matek és az olvasás, azért, mert matekból
nagyon kell használni az eszünket, olvasásból pedig
össze kell olvasni a betûket.
Jéger Dani: Olvasás, mert ott, ha valamit el akarunk olvasni,
akkor könnyebb.
Tóth Mária: Matek, ott lehet számolni, összeadni.
Köteles Gábor: Az olvasás, mert sokat lehet olvasni.
Fejes Marietta: A matematika, mert ott sokat szólítanak,
és a számokat megtanuljuk.
Szerinted iskolába vagy az óvodába jobb járni,
és miért?
Szilágyi Tibor: Iskolába, mert ott sok minden újat lehet
tanulni.
Köteles Gábor: Óvodába, mert ott csak játszani
kell.
Szabó Niki: Iskolába, mert megismerkedünk a betûkkel,
sokat lehet olvasni.
Ács Nelli: Iskolába, mert ott mindent megtanulhatunk.
Kis Ildikó: Óvodába, mert ott hamarabb megkezdõdik
a nyári szünet.
A Kihívás Napján mit sportoltál?
Kis Ildikó: Úsztam, fociztam.
Szabó Niki: Labdáztam, karikáztam,
ugrálóköteleztem.
Kiss Tamás: Kosaraztam, és ha lehetett volna, fociztam volna.
Jéger Dani: Kosár.
Tóth Mária: Ugrálóköteleztem,
karikáztam, labdáztam.
Örülsz-e a nyári szünetnek, miért?
Fejes Marietta és Ács Nelli: Nem, mert nem látom a
barátaimat.
Bárdos Csaba: Igen, mert lehet játszani és elmegyünk
kirándulni.
Szabó Niki: Nem, mert akkor nem lehet tanulni.
Kiss Tamás: Nem, mert hiányozni fognak a könyvek, a
tanulás, a sokaság és a tanárok is.
Tóth Mária: Igen, mert nem kell tanulni és
játszhatok a testvéremmel.
Kivel ismerkedtél meg a felsõ tagozatból?
Szilágyi Tibor: Kiss Ágnessel és Kiss Andrással.
Kis Ildikó: Ács Nikivel és még sok
nyolcadikossal.
Bárdos Csaba: Fülessel.
- Mi az, kisfiam, ma nem mentél iskolába? - Nem. Azt mondtam, ha fej, megyek, ha írás, akkor nem. - És elsõre mindjárt írást dobtál? - Dehogy! Legalább ötször kellett próbálnom, mire sikerült! |
- Na, kezdjük a pótvizsgát. Hát mit tanultál a
nyáron Móricka? - Majd mindjárt megmutatom, tanító néni. Csak elõbb legyen szíves levetkõzni | |||
- Petike, addig nem állhatsz fel az asztaltól, amíg meg
nem eszed, amit eléd tettem - mondja haragosan az anyuka. - Jaj, de jó, akkor holnap nem megyek iskolába! |
- Szeretnék egy igazi revolvert - mondja az ötéves amerikai
srác az apjának. - Nem kapsz. - De én akarok egy igazi revolvert! - követelõzik a kölyök. - Nem kapsz és kész! Itt az történik, amit én akarok! - Hát igen. De, ha lenne egy revolverem ... | |||
Pistike hazamegy és az édesanyjával beszélget: - Képzeld anyu, ma kémia órán robbanóanyagokkal kísérleteztünk. - Na és holnap mi lesz az iskolában? - Milyen iskolában? |
- Mi az, amivel apró dolgokat is megnézhetsz? - Mikroszkóp! - És mi az, amivel a tenger aljáról is felnézhetsz? - Periszkóp! - És mi az, amivel a falon is keresztül nézhetsz? - ??? - Ablak!!! | |||
- Miért teremtette az Isten elõször a férfit
utána a nõt? - Mert minden tökéletes mû elõtt kell egy piszkozat. |
Mi az: bokor mögött egy csontváz? - A tavalyi bújócskaverseny gyõztese. | |||
Mi az abszolút nagyképûség? - Ha a csiga lassít a kanyar elõtt! |
- Hogyan lesz öngyilkos a csiga? - Belenéz a konnektorba. | |||
- Mibõl tudod meg, ha egy lány hazudik? - Abból , hogy mozog a szája. |
Hogy hívjak az öreg tyúkot? - Antik. És a számítastechnikai tyúkot? - Joystick. | |||
- Miért jó a svéd kapusnak? - Mert beáll a kapuba s véd. |
- Miért nem lehet a járdán biciklizni? - Mert nincs rajta pedál. | |||
- Mit mondott a szomszéd bácsi, amikor leesett a
létráról? - A csúnya szavakat kihagyjam? - Igen. - Akkor semmit. |
A repülõn utazók egyszer csak hallják a
hangszórókból: - Kedves utasaink, ha balra kitekintenek láthatják, hogy ég a gép bal szárnya. Ha jobbra kinéznek, láthatják, hogy nincs jobb szárnyunk. Ha ugyanezen az oldalon lenéznek láthatják az óceánt, ha kicsit megerõltetik a szemüket láthatnak egy kis piros pontot is benne. Na, az egy mentõcsónak, és onnan beszélek én, a kapitány. | |||
- Édesem - kérdezi az újdonsült férj -, mivel
töltötted meg ezt a töltött csirkét?! - Én semmivel, hiszen belül nem is volt üres! |
A börtönbe telefon érkezik. - Jó napot kívánok! A 10-es cellában van valaki? - Egy pillanat .... nincs! - feleli a smasszer. - Hurrá! Akkor sikerült megszöknöm. | |||
Egy tengerész hosszú útra készülõdik,
de mielõtt elmegy, elhatározza, hogy menyasszonya
képét a karjára tetováltatja. - Szeretnem ide tetováltatni a menyasszonyom képét. - Esetleg fényképet nem tud adni? - De, itt van egy. - Je-e-e, ez a Maca, õt fejbõl is tudom. |
Két pasas nézi a focimeccset a tévében, az egyiknek
sürgõs dolga akad, és kimegy a WC-re. 10 perc múlva
visszajön és megkérdezi: - Na, lõttek gólt, amíg kint voltam? - Igen, kettõt is! - És kik? - Az egyiket a Kovács, a másikat valamilyen REPLAY ... | |||
A férj kíséri az anyóst az állomásra.
Mikor hazaér, megkérdi a felesége: - Elment a mama, drágám? - Igen, szívecském! - És mitõl kormos az arcod? - Mert megcsókoltam a mozdonyt! |
A rendõr hazaérkezik a kiképzésrõl,
és a konyhában találja a feleségét
fõzés közben. - Drágám mit fõzöl? Emeld fel a dodót! - Micsodát? - kerekedik nagyot az asszony szeme. - Hát a dodót! - Ez nem dodó, hanem fedõ! - Mi pedig azt tanultuk ma, hogy a fedõneve: Dodó! | |||
Egy kiskutya szalad a sivatagban és igy morfondíroz
magában: - Jujj, ha egy percen belül nem találok egy fát, hát bepisilek ... |
Egy abszolút favicc: REECCCS!!!! |
Nyári veszélyek -
beszélgetés Harangozó Zoltán rendõrtiszttel
Ági: Hamarosan itt a vakáció, több lesz a
szabadidõnk. Gyakrabban járunk fürdõbe, moziba,
discóba. Mire kell legjobban vigyáznunk ezekben a nyári
hónapokban?
Harangozó Zoltán: Ügyeljetek a biciklilopásra! A
különbözõ szórakozó helyek
általában távol vannak lakásotoktól
és gondolom, kerékpárral mentek. A legtöbb gyerek az
új típusú mûanyag zárral zárja le a
kerékpárját. Sajnos, ezt a kerékpár tolvajok
egy 10 centis csípõfogóval könnyedén
elvágják.
Enikõ: A város mely részein a leggyakoribb a
kerékpárlopás?
Harangozó Zoltán: A lopások 60-70%-a a
következõ helyeken történik: A Városi
Fürdõ, József Attila utcai Mozi, az OTP elõtti
kerékpártároló, a Szegedi utcai
üzletház, a Szegedi utcai ABC és az autóbusz
pályaudvar környéki biciklitárolók.
Ági: Mit tanácsol, hogyan lehetne megelõzni a
lopásokat?
Harangozó Zoltán: Ha olyan helyre mentek, ahol több
idõt szeretnétek tölteni, akkor legjobb lenne, ha kisebb
értékû, régi kerékpárral
mennétek. A drága kerékpárokat
kirándulásra utcai biciklizésre
használjátok!
Enikõ: Növekszik a bûnügyek száma a
vakáció ideje alatt?
Harangozó Zoltán: Megfigyeltük, hogy a nyári
hónapokban mind a fiatalkorúak által, mind a
fiatalkorúak sérelmére elkövetett
bûncselekmények száma megnõtt.
Ági: A nyári szünidõben többet járunk
szórakozóhelyekre pl. Discóba. Milyen veszélyekre
hívná fel a figyelmünket ezzel kapcsolatban?
Harangozó Zoltán: Az egyik probléma az, hogy ezeken a
helyeken a fiatalok gyakran fogyasztanak alkoholt, és ennek
hatására gyakran keverednek verekedésbe. A másik
gond, hogy ebben az idõszakban megszaporodik a
vendégmunkások száma, és õk a
rablástól sem riadnak vissza. Ezért tanácsolom azt,
hogy ne egyedül menjenek haza az esti
szórakozóhelyekrõl, hanem csoportosan. Így kisebb
az esélye a támadásnak.
Enikõ: Híreink szerint a városban több helyen is
kapható kábítószer. Igaz ez?
Harangozó Zoltán: Igen, sajnos Makón is megjelentek a
könnyû drogok, pl.: marihuánás cigaretta, és az
LSD-vel átitatott bélyeg. Fõleg a fiatalokra jelent ez
veszélyt, mert az országos statisztika szerint is a
kábítószerfüggõk elõször
discóban kóstolják meg a drogot. Könnyen
felismerhetitek, ha cigarettát és a bélyeget 600-800
Ft-ért kínálják.
Ági: Milyen közvetlen veszélyeket rejt a
kábítószer fogyasztás?
Harangozó Zoltán: Igen veszélyes az LSD-vel
átitatott bélyeg, mert színtelen szagtalan, nincs
íze, hatása azonban annál szembetûnõbb. A
fiatal úgy érzi, mindenre képes, számára
nincs lehetetlen. Szegeden is történt már baleset
kábítószer hatására, egy fiú kiugrott
a 10. emeletrõl. A legjobb megelõzési mód, ha nemet
, amikor kínálnak.
Enikõ: Hogyan lehet megoldani, hogy a gyerekek nyáron se
maradjanak felügyelet nélkül?
Harangozó Zoltán: Ha mód van rá, a barátok
szülei, úgy vegyék ki szabadságukat, hogy
egyikõjüknél összejöhessenek a baráti
társaságok.
Ági és Enikõ: Köszönjük a riportot.
Készítették: Rácz Ágnes és Vincze
Enikõ (8.o.)
Jótanácsok
Elõttünk a nyár. Örül neki gyerek, felnõtt
egyaránt. A gyerek annak, hogy vége a tanulásnak,
jöhet a pihenés. A tanárok meg örülnek ugyanennek.
Hosszú volt a tanév, mindenki megtalálhatta benne
számítását
Végülis a lényeg az, hogy itt a június. Eddigre
megérlelõdtek a vakációval kapcsolatos tervek.
Biztos lesz benne tábor, szórakozás, otthoni munka,
barátság, sze-relem és pihenés, pihenés
...
A nyár veszélyeket is rejt, jó, ha tudsz róluk!
Ezért:
A makói Bartók Béla Általános
Iskolában most fejezi be az 5. általánost egy
kislány. Sok-sok jelzõvel illetik a felnõttek
egyéniségét, de talán az a leghelyesebb, ha
egyszerûen csak különlegesnek tartjuk ... Hogy miért?
Mert verseket ír, zenedarabokat szerez, minden külsõ
ráhatás nélkül, csak úgy spontán ...
(Szavait, dallamait édesanyja magnóra veszi évek
óta, és utólag lejegyzi.) Némely mûvét
- utólag - illusztrálja is. Kisóvodás kora óta gyûlnek mûvei, mára több dossziét megtöltenek. Szerepelt az írott sajtóban, a rádióban, a televízióban. Igazgatónõje, Gilinger Katalin, úgy érzi, itt az ideje legjobb mûveit, eddigi munkáit egy verseskötetben összefogni és kiadni. E könyvecske az Almási Utcai Általános Iskolában készül. A szerkesztõség döntése alapján - mint egy elõzetesként - közzétesszük néhány részletét. Ez a forma valószínüleg nem illik e mûvek hangulatához, de a hely - idõ - költség hármas szorítása ezt teszi lehetõvé ...
| Elõszó
|
Ezt a könyvet azoknak ajánlom, akik gyerekek (olyanok, mint
én) és olyan felnõtteknek, akiket érdekel a
gyerekkor.
A nyár | 1990. július 25.
Nyáron, õsszel, télen, tavasszal,
Az ajtó | 1990. július 6.
Mennyi részben tudok elmondani
Másodpercesek - Kínozzuk a tárgyakat - "Sunt rérum lacrimae" |
Gondoljunk csak a POHÁR esetére! Mi is a pohár?
Üresen áll, és van benne a tátongó
üresség. Aztán tartalmat adunk neki: teleöntjük
kávéval. Tartalma van a pohárnak. Aztán nem lesz.
Mert kiisszuk. Mi haszna volt abból, hogy teleöntöttûk?
Csak az embernek volt haszna belõle. És a pohárnak?
Boltsorok közt, az úton | 1992. január 14.
Boltsorok közt, az úton,
Levél-rajz | 1992. február 7.
Kisbaba vagyok - mondjuk,
Édesanyám | 1992. február 7.
Édesanyám, követtelek minden reggel. Velence | 1993. július 9.
Velence!
Szeretnék lenni... | 1993. július 29.
Szeretnék lenni tûzoltó.
A költészetrõl | 1993. július 31.
Én írom,
Anyám | 1993. augusztus 2.
Õszülõ haján csillog a szemüveg,
Apám
Ó! De félek!
Rövid életrajzom | 1993. augusztus 4.
Megszülettem. |
Kedves Ballagó Nyolcadikosok!
Én a 7. osztály nevében búcsúztatlak
titeket. Ilyenkor mindig meghatódik az ember. Fájdalmas a
búcsúzás attól az iskolától, ahol
életetek egy jó részét
töltöttétek, ahol sok móka, vidámság,
kacagás várt rátok majd minden nap. Nem beszélve
arról, hogy ez az iskola is egy lépcsõfok a
nagybetûs élet kapuja felé. Errõl egy Edda dal
jutott eszembe:
,,Álmodtam egy világot magamnak,
Itt állok a kapui elõtt,
Adj erõt, hogy be tudjak lépni,
Van hitem a magas falak elõtt.
Az elmúlt esztendõkben sok barátság
fûzött hozzátok és ez most részben megszakad.
Most elmentek, mi vagyunk itt az utódok, akik reméljük
megálljuk tisztességgel a helyünket. Mi is
túlesünk a fejtörõ középiskola
választáson, a felvételin és a szomorkás
hangulatú ballagáson. Higgyétek el, ezen mindenki
túlesik elõbb - vagy utóbb!
De most törõdjünk inkább a mával és a
holnappal. Ma még nyolcadikosok vagytok, de holnap újra
elsõsök lesztek. Na persze, már
középiskolában. Remélem Ti is
megálljátok a helyeteket, és nem hoztok szégyent az
iskolánkra. Jusson eszetekbe néha e rövid idézet:
,,Õszintén akarok élni,
Minden utam végigjárni,
Hinni abban, amire vágyom,
S hiszek benne,
Küzdök érte, bármi áron.
De akármit is mondok, Ti elmentek a szélrózsa minden
irányába, mi itt maradunk még egy ideig és
emlékezetünkben megõrzünk benneteket. Néha
azért visszajöhetnétek hozzánk, és ha
felnõttek lesztek is, szeretettel gondoljatok iskolánkra!
És végül Arany János szavaival
búcsúzunk tõletek:
,,Útjaink százfelé válnak,
de szívünk egy célért dobog.
Nekivágunk a küzdelmes mának,
s építünk majd egy szebb holnapot."
A 7. osztály nevében: Kovács Andrea