A megújuló iskoláért Batsányi János Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium |
|||
|
|||
|
|||
A megvalósítás tapasztalatai 2007. áprilisában A projekt során az alábbi 30 órás továbbképzéseken vettem részt, tapasztalataim a következők (pozitív és negatív is). A továbbképzések tapasztalatai a következők:I. Kompetencia alapú oktatási programcsomagok alkalmazása – idegen nyelvi (német) programcsomag a 7-12. évfolyamon (2006. október 3-5. Berekfürdő)
II. Az SDT keretrendszerének, adatbázisának kezelése és felhasználása a tanítás-tanulás folyamatában (2006. november 24-26. Szentes)
III. A kooperatív módszertanra épülő együttműködés (2007. március 22-24. Szeged)
Felkészülés a programcsomagok bevezetésére (nehézségek, pozitív élmények)Mivel a német programcsomagok meglehetősen későn kerültek fel az adatbázisba, így nem sok idő volt felelősen eldönteni, melyik modult, hová építsem be. Az októberi továbbképzésen derült ki, hogy a modulok nem kezdő szinten álló nyelvtanulók számára készültek, így az egyik kezdő csoport helyett egy haladó(bb) csoportot választottam a modulok kipróbálására. A másik (kezdő) csoportban igyekeztem minél később elkezdeni a modulokkal való munkát, hiszen minden egyes órával többet tudnak a diákok, így annál kevesebb nehézséget kell majd leküzdeni. Ez viszont azzal jár, hogy a 8.F-ben az év végéig hátralévő szinte minden órát a moduloknak szenteljük. Ebben a csoportban megpróbáltam a nyelvi szintjüknek megfelelő modulokat választani, így nem csak a nyolcadikos, hanem a hetedikes kínálatból is bekerült néhány modul. A bevezetés tapasztalatai (az eddigi órák sikerei, esetleges kudarcok, okok felderítése)Mindkét osztályban eddig két-két modult dolgoztunk fel. A tapasztalataim pozitívak, hiszen a modulok érdekesek, a témáik változatosak. A 10 ny-es csoportban nem volt gond a nyelvi szinttel sem, hiszen ők nyelvi előkészítősök, náluk inkább a motivációs szint emelésére kell törekednem. Nagy sikere volt a „bőröndárverésnek”, ill. az osztályterem átalakítására tett javaslatoknak. A nyolcadikosoknál sokakat elkeserített, hogy a modulok nyelvi szintje meghaladja az övékét, de igyekeztünk áthidalni a nehézségeket. A feladatok között igyekszem szelektálni, illetve azokat módosítani. Általában azokra a részekre koncentrálunk, ahol valami konkrét dolgot létre lehet hozni, amit aztán dokumentálni is tudunk. Náluk nincs gond a motivációval, inkább a csoportmunka során elkerülhetetlenül fellépő nagyobb zajjal, fegyelmezetlenségekkel ill. az osztályon belül meglévő feszültségekkel kell megküzdenem. Az első (internetes) modul során üdvözlőlapokat ill. virtuális ajándékokat küldhettek egymásnak, a második modulban pedig társasjátékot szerkesztünk. Mi az erősségei?Kitartó vagyok és szorgalmas, ha valamibe belekezdek, nem szoktam feladni. Nyitott vagyok minden új dologra, szívesen tanulok, és igyekszem a tanultakat beépíteni a munkámba. Megbízható vagyok, amit elvállalok, azt igyekszem teljesíteni. Jól tudok együtt dolgozni másokkal, elfogadom a véleményüket. Mely területen van szüksége fejlődésre? Milyen eszközökkel kívánja ezt elérni? A tanítási stílusom kialakításakor nagy hatással voltak rám volt tanáraim, akár a gimnáziumban akár az egyetemen. Az akkori módszereket azonban már nem mindig lehet alkalmazni a mai oktatásban. A legfontosabb feladatom, hogy az elsajátított új módszereket valóban magaménak fogadjam el, és rutinszerűen (nem csak alkalomszerűen) tudjam alkalmazni a mindennapi munkában. (Ehhez nagy segítséget nyújtott a legutóbbi továbbképzés a kooperatív módszerekről.) Sokszor túlbecsülöm az energiáimat és a rendelkezésemre álló időt, és túl sokat vállalok. Meg kell tanulnom nemet mondani, ill. reálisabban felmérni a képességeimet és jobban beosztani az időmet. Milyen külső körülmények nehezítették a munkáját? A legnagyobb nehézséget az okozta, hogy nagyon későn kaptuk meg a kész modulokat. A számítógépes órákat sokszor technikai problémák zavarják, a nyelvi laborban sokszor annyira lassú az internet, hogy ez lehetetlenné teszi a munkát. Mit tart az elmúlt időszak legnagyobb eredményének? A munkaközösségünk több tagja is érdeklődik a modulok iránt. A legfőbb haszna ennek a programnak az lesz, ha minél többen átvesznek néhány ötletet, feladatot vagy módszert, és azt alkalmazzák is majd a munkájukban. A diákok is pozitívan fogadták a változások, nagy kedvvel dolgoznak a változatos, és kreativitást igénylő feladatokon. Egyéb fontos megállapítás: Mint nyelvtanár, szeretném megjegyezni, hogy a programban szereplő módszerek ill. feladatok egy része nálunk már régóta a nyelvtanítás része. A csoportmunka ill. a párban végzett munka, a projektmunka, az internet használata a nyelvórákon már eddig is bevett gyakorlat volt. A Hefop program inkább csak megerősített abban, hogy jó úton járunk, és igyekezzünk még több ötletet, módszert kipróbálni és beépíteni a munkánkba, hiszen ez az eredményes nyelvtanítás záloga. Mely területen van szüksége fejlődésre? Milyen eszközökkel kívánja ezt elérni? A tanítási stílusom kialakításakor nagy hatással voltak rám volt tanáraim, akár a gimnáziumban akár az egyetemen. Az akkori módszereket azonban már nem mindig lehet alkalmazni a mai oktatásban. A legfontosabb feladatom, hogy az elsajátított új módszereket valóban magaménak fogadjam el, és rutinszerűen (nem csak alkalomszerűen) tudjam alkalmazni a mindennapi munkában. (Ehhez nagy segítséget nyújtott a legutóbbi továbbképzés a kooperatív módszerekről.) Sokszor túlbecsülöm az energiáimat és a rendelkezésemre álló időt, és túl sokat vállalok. Meg kell tanulnom nemet mondani, ill. reálisabban felmérni a képességeimet és jobban beosztani az időmet. Milyen külső körülmények nehezítették a munkáját? A legnagyobb nehézséget az okozta, hogy nagyon későn kaptuk meg a kész modulokat. A számítógépes órákat sokszor technikai problémák zavarják, a nyelvi laborban sokszor annyira lassú az internet, hogy ez lehetetlenné teszi a munkát. Mit tart az elmúlt időszak legnagyobb eredményének? A munkaközösségünk több tagja is érdeklődik a modulok iránt. A legfőbb haszna ennek a programnak az lesz, ha minél többen átvesznek néhány ötletet, feladatot vagy módszert, és azt alkalmazzák is majd a munkájukban. A diákok is pozitívan fogadták a változások, nagy kedvvel dolgoznak a változatos, és kreativitást igénylő feladatokon. Egyéb fontos megállapítás:
Esélyegyenlőség kérdése
|
|||