A megújuló iskoláért
HEFOP-3.1.3-05/1.-2005-10-0387/1.0

Batsányi János Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
Csongrád

testnevelés

Kezdőlap
testnevelés
kémia
Borda Zsolt Tapasztalatai 2007. áprilisában:
  1. Továbbképzések teljesítése (pozitívumok, negatívumok) 

Két továbbképzésen vettem részt eddig. Az elsőnek az volt a pozitívuma, hogy megismerhettem közelebbről a HEFOP-ot. A csoportfoglalkozások is tetszettek. Negatívuma: Nem jött még meg az elvégzését igazoló dokumentum. A második az SDT volt. Jó volt, mert érdekel a számítástechnika. Negatívum: Olyan bonyolult annak a programnak a használata, hogy nem hiszem hogy sokan alkalmaznák.

A további két továbbképzés előttem áll (multimédiás érdekes lesz, de a epochálistól egy kicsit félek

Sajnálom, hogy a szakterületemre, a testnevelésből nem szerveztek továbbképzést.

 

  1. Felkészülés a programcsomagok bevezetésére (nehézségek, pozitív élmények)

Testnevelésből semmilyen segédanyagot sem kaptunk, pedig szükség lett volna rá, mert a feladatleírásnál előírták az eszközöket.

A tanári útmutató (a végleges) csak februárban került fel a honlapra, tulajdonképpen onnantól lehetett felkészülni az órákra. Ettől kezdve pedig olyan kevés az idő, hogy szinte az órákon csak a modulok megvalósításával tudunk csak foglalkozni.

A programcsomagokra való felkészüléskor döbbentem rá arra, hogy milyen jól kidolgozott modulok állnak rendelkezésünkre, nagyban megkönnyítve felkészülésünket.

 

  1. A bevezetés tapasztalatai (az eddigi órák sikerei, esetleges kudarcok, okok felderítése)

Az ötödik évfolyam kifejezetten élvezi a foglalkozásokat, bármi legyen is az. A kilencedikesek csak azt csinálják teljes erőbedobással ami érdekli őket. De még kb. a felénél tartunk és még lesznek érdekes feladatok.

Kudarc: az ötödikeseknél 15 percig kellett volna feküdni mozdulatlanul relaxációnál. Az életkori sajátosságból adódóan ez nehezen sikerült.

A kilencedikeseknél volt olyan nyújtógyakorlat (lásd: páros nyújtás 2. ábra) ami nagy derültségre adott okot, ami megbontotta az addigi nyugodt légkört.

 

  1. Mi az erősségei?

A modulok képességfejlesztő hatásai jók, amit más osztályokban is be lehet vezetni.

 

  1. Mely területen van szüksége fejlődésre? Milyen eszközökkel kívánja ezt elérni?

Egyenlőre még nem látom, hogy mely területen kellene fejlődni. De lehet, hogy ha az összes modult letanítom és több tapasztalatra teszek szert, akkor tudok válaszolni e kérdésre.

 

  1. Milyen külső körülmények nehezítették a munkáját?

Nem küldenek elég (semennyi) segédanyagot. Pedig szükség lett volna például aerobiknál, relaxációs gyakorlatoknál, tájfutásnál.

Úszás, röplabda szabadban, tájékozódási futás, akadályverseny: ezeket csak a szabadban lehet elvégezni. Időjárás közbeszólhat. Az előbb felsorolt foglalkozásokat pedig csak úgy lehet megtartani, ha órákat vonunk össze, mert csak így lehet levezényelni. Az óraösszevonás bonyolult: mind a diákok óráit, mind a tanárét el kell cserélgetni.

Tájfutásnál, akadálypályánál elengedhetetlen, hogy ne legyenek segítők (pl. akadálypályánál minimum 10 fő kell). A segítő nagyobb diákok, vagy tanárok óráiról is gondoskodni kell.

Tájfutásnál gond: Nincs tájfutó térkép a környékről. Ezért a tanárnak kell rajzolni térképet, rajtlapokat, tájfutó bójákat. Rengeteg idő elmegy vele.

Ez előbb elsoroltak miatt nehezen tartom elképzelhetőnek, hogy bármelyik kollégám önként, lelkesedve vállalkozna a modul átvételére…

 

  1. Mit tart az elmúlt időszak legnagyobb eredményének?

A kilencedikes fiúk szívesen aerobikoztak, a lányok szívesen birkóztak. Ez teljesen ellentétes az előzetes elvárásaimtól illetve feltételezéseimtől.

Az ötödikesek pedig órák végén mindig azt kérdezték, hogy ugye következő órán is ezt csináljuk? Tehát élvezték.

 

  1. Egyéb fontos megállapítás:

Egyes feladatok összeállításánál úgy tűnik, mintha olyanok állították volna össze, akik nem gyakorló testnevelők. A szakleírás néhol nem helyes. Némely gyakorlat nem az életkori sajátosság szerint lett összeállítva, némelyik pedig nem jelentett kihívást a tanulóknak. Néhol nem elég átgondoltak a gyakorlatok (pl. a prevenciós gyakorlatoknál a 3. feladat 1-5 gyakorlatát csak el kell végezni a 6-7. gyakorlat pedig verseny; Vagy a váltóversengések feladatainál egyszer a csapatok tagjai egymás mögé vannak állítva máskor pedig egymással szemben, de ezek sűrűn keveredve).