Borda
Zsolt Tapasztalatai 2007. áprilisában:
-
Továbbképzések teljesítése (pozitívumok,
negatívumok)
Két továbbképzésen vettem részt
eddig. Az elsőnek az volt a pozitívuma, hogy megismerhettem közelebbről
a HEFOP-ot. A csoportfoglalkozások is tetszettek. Negatívuma: Nem jött
még meg az elvégzését igazoló dokumentum. A második az SDT volt. Jó
volt, mert érdekel a számítástechnika. Negatívum: Olyan bonyolult annak
a programnak a használata, hogy nem hiszem hogy sokan alkalmaznák.
A további két továbbképzés előttem
áll (multimédiás érdekes lesz, de a epochálistól egy kicsit félek
Sajnálom, hogy a szakterületemre, a
testnevelésből nem szerveztek továbbképzést.
-
Felkészülés a programcsomagok bevezetésére (nehézségek, pozitív
élmények)
Testnevelésből semmilyen segédanyagot
sem kaptunk, pedig szükség lett volna rá, mert a feladatleírásnál
előírták az eszközöket.
A tanári útmutató (a végleges) csak
februárban került fel a honlapra, tulajdonképpen onnantól lehetett
felkészülni az órákra. Ettől kezdve pedig olyan kevés az idő, hogy
szinte az órákon csak a modulok megvalósításával tudunk csak
foglalkozni.
A programcsomagokra való
felkészüléskor döbbentem rá arra, hogy milyen jól kidolgozott modulok
állnak rendelkezésünkre, nagyban megkönnyítve felkészülésünket.
-
A bevezetés tapasztalatai (az eddigi órák sikerei, esetleges
kudarcok, okok felderítése)
Az ötödik évfolyam kifejezetten
élvezi a foglalkozásokat, bármi legyen is az. A kilencedikesek csak azt
csinálják teljes erőbedobással ami érdekli őket. De még kb. a felénél
tartunk és még lesznek érdekes feladatok.
Kudarc: az ötödikeseknél 15 percig
kellett volna feküdni mozdulatlanul relaxációnál. Az életkori
sajátosságból adódóan ez nehezen sikerült.
A kilencedikeseknél volt olyan
nyújtógyakorlat (lásd: páros nyújtás 2. ábra) ami nagy derültségre adott
okot, ami megbontotta az addigi nyugodt légkört.
-
Mi az erősségei?
A modulok képességfejlesztő hatásai
jók, amit más osztályokban is be lehet vezetni.
-
Mely területen van szüksége fejlődésre? Milyen
eszközökkel kívánja ezt elérni?
Egyenlőre még nem látom, hogy mely
területen kellene fejlődni. De lehet, hogy ha az összes modult letanítom
és több tapasztalatra teszek szert, akkor tudok válaszolni e kérdésre.
-
Milyen külső körülmények nehezítették a munkáját?
Nem küldenek elég (semennyi)
segédanyagot. Pedig szükség lett volna például aerobiknál, relaxációs
gyakorlatoknál, tájfutásnál.
Úszás, röplabda szabadban,
tájékozódási futás, akadályverseny: ezeket csak a szabadban lehet
elvégezni. Időjárás közbeszólhat. Az előbb felsorolt foglalkozásokat
pedig csak úgy lehet megtartani, ha órákat vonunk össze, mert csak így
lehet levezényelni. Az óraösszevonás bonyolult: mind a diákok óráit,
mind a tanárét el kell cserélgetni.
Tájfutásnál, akadálypályánál
elengedhetetlen, hogy ne legyenek segítők (pl. akadálypályánál minimum
10 fő kell). A segítő nagyobb diákok, vagy tanárok óráiról is
gondoskodni kell.
Tájfutásnál gond: Nincs tájfutó
térkép a környékről. Ezért a tanárnak kell rajzolni térképet,
rajtlapokat, tájfutó bójákat. Rengeteg idő elmegy vele.
Ez előbb elsoroltak miatt nehezen
tartom elképzelhetőnek, hogy bármelyik kollégám önként, lelkesedve
vállalkozna a modul átvételére…
-
Mit tart az elmúlt időszak legnagyobb eredményének?
A kilencedikes fiúk szívesen
aerobikoztak, a lányok szívesen birkóztak. Ez teljesen ellentétes az
előzetes elvárásaimtól illetve feltételezéseimtől.
Az ötödikesek pedig órák végén mindig
azt kérdezték, hogy ugye következő órán is ezt csináljuk? Tehát
élvezték.
-
Egyéb fontos megállapítás:
Egyes feladatok összeállításánál úgy tűnik, mintha
olyanok állították volna össze, akik nem gyakorló testnevelők. A
szakleírás néhol nem helyes. Némely gyakorlat nem az életkori sajátosság
szerint lett összeállítva, némelyik pedig nem jelentett kihívást a
tanulóknak. Néhol nem elég átgondoltak a gyakorlatok (pl. a prevenciós
gyakorlatoknál a 3. feladat 1-5 gyakorlatát csak el kell végezni a 6-7.
gyakorlat pedig verseny; Vagy a váltóversengések feladatainál egyszer a
csapatok tagjai egymás mögé vannak állítva máskor pedig egymással
szemben, de ezek sűrűn keveredve). |