A megújuló iskoláért
HEFOP-3.1.3-05/1.-2005-10-0387/1.0

Batsányi János Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
Csongrád

Info-kommunikációs technológiák

Kezdőlap
Szövegértés-szövegalkotás
Matematikai-logikai
Idegen nyelvi
Szociális, életviteli és környezeti
Életpálya-építési
Info-kommunikációs technológiák
Intézményvezetés

5. és 9. osztályban Gilicze Tamás vezetésével valósul meg az IKT programcsomag, valamint a 9. évfolyamon fizika órák keretei között az IKT  "B" típusú programcsomag bevezetése.

Az 5. osztályos tapasztalatok:

A gyerekek kompetenciafejlesztése során három pillérre támaszkodtam:

Imagine fejlesztőkörnyezet (részletesen)

Think.com közösségi portál (részletesen)

Robot tervezés, építés és programozás (részletesen)

E három terület kiválóan alkalmas arra, hogy az iskolába belépő 11-12 éves gyerekek egészséges számítógép-használati  és internetezési szokásait megalapozzuk. Célunk az, hogy a számítógépet ne öncélúan használják, hanem ismerjék meg sokoldalú alkalmazási lehetőségét, vegyék észre, hogy a computer egy eszköz, amely hozzájárul céljaik megvalósításához.

A 9. osztályos tapasztalatok (részletesen)

Az alábbiakban a megszerzett tapasztalatokat osztom meg a honlap látogatóival.

Az Imagine fejlesztőkörnyezet az országlicensznek köszönhetően minden kisdiák számára otthon is jogtisztán használható. A kezdő felhasználók önálló ismeretszerzését támogatja programhoz készített, és a telepítéskor során automatikusan felkerülő, akár ki is nyomtatható Imagine varázslatos világa című munkafüzet.
Órán, mint az életkoruknak legmegfelelőbb, ugyanakkor kiváló lehetőségeket biztosító programozási nyelvként használjuk. A képernyőn rögtön tesztelhetők a beírt utasítások, később a létrehozott eljárások. Természetesen adódik olyan fontos fogalmak kialakítása, mint algoritmus, elágazás, ciklus, paraméter, rekurzió. Azok, akik szívesen vesznek részt tanulmányi versenyeken bekapcsolódhatnak a 10 éves múltra visszatekintő Logo Országos Számítástechnikai Tanulmányi Versenybe

A Think.com olyan nemzetközi oktatási portál, amely biztonságos internetezési lehetőséget, együttműködési felületet, saját oldalak feltöltési lehetőségét kínálja a gyerekeknek. Informatika órán több projektet e környezet segítségével oldottunk meg: közös munkaterület, szavazás, vita, ötletbörze, kérdések válaszok és még sok egyéb eszköz segíti a gyerekeket együttműködéseik során. Mindezek alapján kiválóan alkalmas a diákok együttműködési és kommunikációs  kompetenciáinak fejlesztésére.

A robotozás nagyon jól illeszkedik az informatikához, a technikához, és a természettudományos területekhez.

Az alapok elsajátítására legalkalmasabb életkor: 9-12 év.
A téma: a robotika alapjai, története, építési gyakorlat (fogaskerekek, hajtások, áttételek, stabilitás) grafikus programozási felület megismerése (fotók)

1-2 bevezető alkalom után a gyerekek csapatban, egy-egy mini projekten dolgoznak: egy egyszerű feladat teljesítésére alkalmas robot megalkotása. Pl: nyomvonalkövető robot, akadálykerülő robot, hangra reagáló robot, stb.
Később már egyszerű házi versenyeket is kitűzhetünk, amelyre csapatok alakulnak, és néhány alkalommal felkészülnek rá. Ez a legjobb motiváció arra, hogy tökéletesítsék robotépítési és programozási tudásukat(az RCX és az NXT grafikus programozási felülete), ugyanakkor a kialakuljon a csapatszellem és a kitűzött elméleti feladat megoldásához is kutatást végezzenek. Pl.: szállító-robot, robot-autó gyorsulási verseny.

Ma még a  gyerekek számára újdonságot jelent a robotika, így kevéssé érvényesülnek az otthonról hozott hátrányok.

Ugyanakkor különböző szerelési tapasztalatokkal és gyakorlattal rendelkeznek, amely lehetőséget kínál kortárs segítői szerepvállalásra. Több projekt megvalósítása során, kialakulhat jól bevált csapat összetétel, kiforrott munkamegosztás, de ahhoz, hogy a gyerekek sokoldalúan ügyesedjenek érdemes váltogatni a csoportszerepeket. Esélyegyenlőséget biztosít (fiúk-lányok, hátrányos helyzetű tanulók).
 

9. évfolyamon az SDT tananyagait éss elektronikus tananyagokat többek között az IKT kompetenciafejlesztéshez közzétett tananyagokat felhasználva lépésről lépésre sikerült fejleszteni a tanulók digitális írástudását.

Elsősorban fizika óráimon alkalmazom az aktív táblát és a szavazórendszert. Számomra módszertani megújulást, könnyebb motivációs lehetőséget, gyors hatékony visszacsatolást hoztak az új eszközök. Szívesen használok az órához illeszthető kész tananyagokat is, de a tábla szoftverének újabb verziói már nagyon sok lehetőséget nyújtanak saját oktatási anyagok elkészítésére is.

Aktív részt vállaltam kollégáim körében az interaktív táblák használatának elterjesztésében.