A megújuló iskoláért Batsányi János Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium |
|||
|
|||
|
|||
5. és 9. osztályban Gilicze Tamás vezetésével valósul meg az IKT programcsomag, valamint a 9. évfolyamon fizika órák keretei között az IKT "B" típusú programcsomag bevezetése. Az 5. osztályos tapasztalatok: A gyerekek kompetenciafejlesztése során három pillérre támaszkodtam: Imagine fejlesztőkörnyezet (részletesen) Think.com közösségi portál (részletesen) Robot tervezés, építés és programozás (részletesen) E három terület kiválóan alkalmas arra, hogy az iskolába belépő 11-12 éves gyerekek egészséges számítógép-használati és internetezési szokásait megalapozzuk. Célunk az, hogy a számítógépet ne öncélúan használják, hanem ismerjék meg sokoldalú alkalmazási lehetőségét, vegyék észre, hogy a computer egy eszköz, amely hozzájárul céljaik megvalósításához. A 9. osztályos tapasztalatok (részletesen) Az alábbiakban a megszerzett tapasztalatokat osztom meg a honlap látogatóival. Az
Imagine fejlesztőkörnyezet az országlicensznek köszönhetően minden
kisdiák számára otthon is jogtisztán használható. A kezdő felhasználók
önálló ismeretszerzését támogatja programhoz készített, és a
telepítéskor során automatikusan felkerülő, akár ki is nyomtatható
Imagine varázslatos világa című munkafüzet. A Think.com olyan nemzetközi oktatási portál, amely biztonságos internetezési lehetőséget, együttműködési felületet, saját oldalak feltöltési lehetőségét kínálja a gyerekeknek. Informatika órán több projektet e környezet segítségével oldottunk meg: közös munkaterület, szavazás, vita, ötletbörze, kérdések válaszok és még sok egyéb eszköz segíti a gyerekeket együttműködéseik során. Mindezek alapján kiválóan alkalmas a diákok együttműködési és kommunikációs kompetenciáinak fejlesztésére. A robotozás nagyon jól illeszkedik az informatikához, a technikához, és a természettudományos területekhez. Az alapok elsajátítására
legalkalmasabb életkor: 9-12 év. 1-2 bevezető alkalom után a
gyerekek csapatban, egy-egy mini projekten dolgoznak: egy egyszerű
feladat teljesítésére alkalmas robot megalkotása. Pl: nyomvonalkövető
robot, akadálykerülő robot, hangra reagáló robot, stb. Ma még a gyerekek számára újdonságot jelent a robotika, így kevéssé érvényesülnek az otthonról hozott hátrányok. Ugyanakkor különböző szerelési
tapasztalatokkal és gyakorlattal rendelkeznek, amely lehetőséget kínál
kortárs segítői szerepvállalásra. Több projekt megvalósítása során,
kialakulhat jól bevált csapat összetétel, kiforrott munkamegosztás, de
ahhoz, hogy a gyerekek sokoldalúan ügyesedjenek érdemes váltogatni a
csoportszerepeket. Esélyegyenlőséget
biztosít (fiúk-lányok, hátrányos helyzetű tanulók). 9. évfolyamon az SDT tananyagait éss elektronikus tananyagokat többek között az IKT kompetenciafejlesztéshez közzétett tananyagokat felhasználva lépésről lépésre sikerült fejleszteni a tanulók digitális írástudását. Elsősorban fizika óráimon alkalmazom az aktív táblát és a szavazórendszert. Számomra módszertani megújulást, könnyebb motivációs lehetőséget, gyors hatékony visszacsatolást hoztak az új eszközök. Szívesen használok az órához illeszthető kész tananyagokat is, de a tábla szoftverének újabb verziói már nagyon sok lehetőséget nyújtanak saját oktatási anyagok elkészítésére is. Aktív részt vállaltam kollégáim körében az interaktív táblák használatának elterjesztésében. |
|||